هوا شامل تقریبا 21 درصد اکسیژن و بیشتر از 78 درصد نیتروژن میباشد . در شیوه درمان اکسیژن فشار بالا درصد اکسیژن تنفس به وسیله بیمار نزدیک به 100 درصد است که تقریبا پنج برابر اغلب از درصد اکسیژن موجود در هوا است. فشار اکسیژن تنفس شده به وسیله بیمار تقریبا 1.5 برابر( و گاهی تا سه برابر) اغلب از فشار اتمسفر است. لذا این شیوه می‌تواند تا 15 برابر میزان اکسیژن تنفس موجود در هوای با فشار نرمال را به بیمار برساند.

اضافی اکسیژن تنفس شده از راه ریه‌ها در پلاسمای خون حل شده و سپس به وسیله خون به هریک از بخشهای بدن منتقل می‌شود. اثر این اکسیژن مازاد در بخشهای گوناگون بدن مختلف است. این شیوه می‌تواند زندگی مریض را نجات دهد و در برخی دیگر می‌تواند بهبود و بازسازی بافت‌ها را تسریع کند.

گونه ای دستگاه پزشکی برای رساندن اکسیژن به افرادی که دچار مشکلات تنفسی میباشند و یا اشباع اکسیژن در خونشان کمتر از حد طبیعی (عادی) میباشد . به طور معمول دستگاه اکسیژن ساز بدون نسخه ی پزشک فروخته نمی شوند. پزشک پس از معاینه و ارزیابی پزشکی دقیق، ممکن است برای شما اکسیژن ساز تجویز کند و میزان استفاده از آن را به شما نشان دهد.

دستگاه اکسیژن ساز هوای محیط را به اندازه مورد نیاز متراکم کرده و سپس اکسیژن خالص غنی شده را به مریض می رساند که می تواند به شکل ضربانی (پالسی) یا ثابت باشد. همچنین این دستگاه دارای فیلترها و مخازن مخصوصی میباشد که به جداسازی نیتروژن از هوای محیط کمک می کنند تا بیمار بتواند اکسیژن خالص دریافت کنند. این دستگاه ها با استفاده از مانومتر به شما این امکان را می دهند که میزان سطح اشباع اکسیژن و اعمال آن را در منوی تنظیمات عوض کنید. واحد اندازه گیری اکسیژن به طور معمول لیتر بر دقیقه (LPM) است و میزان اکسیژنی که دکترتان برای شما تجویز می کند در شرایطی مانند هنگام استراحت، زمان خواب و در موقع ورزش مختلف میباشد